Kinderen maken luisterboek over Reformatie
Wat Reformatie is? Dat weten de groep 8a-leerlingen van de Rehobothschool in Barendrecht precies. Samen met de juf maakten ze een adembenemend spannend Reformatieverhaal.
De klas is omgebouwd tot geluidsstudio. Door het hele lokaal liggen snoeren. Bij elke groep staat een microfoon. Alle kinderen hebben de voeten op de vloer, de handen op de knieën en een blaadje voor hun neus. Ze maken geen enkel geluid. Je kunt een speld horen vallen.
De juf telt af op haar vingers. Vijf, vier, drie, twee, één. Sophia begint: „Kijk, daar heb je die politieagent weer.” Céline: „Welke, die op die fiets bedoel je? Hij kijkt wel vaak om zeg.” De andere kinderen lezen zwijgend mee op hun blaadje. Ieder geluid van de kinderen wordt opgevangen door de microfoons. Meneer Jaco van Houselt van STH Records verzamelt alle geluiden om er een spannend verhaal van te gaan maken. Zelf voegt hij later nog extra geluiden toe. Van zoevende kogels bijvoorbeeld.
Knal
„Bam!” Een enorme knal doet de kinderen verstijven. Meester Groeneweg komt schreeuwend de klas binnenstormen. De prullenbak trapt hij tegen de grond. Lege pakjes drinken rollen over de vloer. „Het zijn leugens, leugens! Mensen, geloof het niet!” schreeuwt hij.
Die tekst heeft hij niet zelf verzonnen, maar leest hij van een briefje dat hij van juf Van den Bergh kreeg. Zij bedacht het luisterverhaal. De meester en de kinderen uit de klas van de juf spelen het na. Met hun stem. Vandaag maken ze een van de spannendste stukken.
De juf legt uit wat de boodschap is van haar verhaal. „Als christelijke mensen leven we in een samenleving die de Heere Jezus niet meer kent. Dan kun je als christenen bij elkaar gaan zitten om te herdenken. Maar je kunt ook de stad in gaan om het Evangelie uit te dragen. Het is een kinderlijk ideaal dat de hele stad in God gelooft. Dat merk ik bij mijn leerlingen. De kinderen uit het verhaal gaan Rotterdam in, plakken posters op het metrostation en vertellen mensen uit de buurt over de Heere. Net als Maarten Luther dat vijf eeuwen geleden deed toen hij de 95 stellingen aan de slotkapel van Wittenberg spijkerde.”
Schrikken
De kinderen hebben het al vaker gespeeld, maar weer schrikken ze. „Ik zat zó in mijn rol”, zegt er één. Ze kakelen door elkaar heen van schrik. „Ik wist dat hij kwam en toch schrok ik wéér”, zegt een meisje met blond haar.
De meester speelt een verwarde man die een maaltijd van buurtbewoners verstoort. Dat zit zo: de schoolklas uit het verhaal krijgt van hun juf de opdracht om te bedenken wat ze willen doen met de grote Reformatieherdenking van hun school. Maar een aantal kinderen komt tot de conclusie dat ze van de Reformatie niets meer zien. Is het niet iets van vroeger?
Met haar hoorspel wil de juf het verhaal van de Reformatie op een eigentijdse manier vertellen.
Joël van der Wiel (11) uit Barendrecht wil de Reformatie terug
Jij bent een schreeuwlelijk.
„Haha, ja dat klopt. En ik heb er thuis goed op geoefend. Ik moet namelijk een keer schreeuwen: „Wat is er aan de hand?” Ik mocht dat doen omdat ik een harde stem heb.”
Is Reformatie iets van vroeger?
„Het is natuurlijk 500 jaar geleden gebeurd. Toen was het geloof een beetje weggevallen. Maar eigenlijk is dat nu weer zo. Er zijn nog wel een paar christelijke scholen, maar verder niet. Eigenlijk zou de Reformatie weer terug moeten komen. Want mensen weten niet precies wat het is.”
Hoe zou de Reformatie dan terug moeten komen?
„Je moet voor het geloof opkomen. Pas hoorde ik een buurjongetje schelden tegen een vriendinnetje. Toen zei ik: „Hé joh, dat is niet netjes, dat moet je niet doen.””
Sander de Jong (11) uit Barendrecht vindt de studio tof
Doe je ook mee aan het hoorspel?
„Ja, natuurlijk. Heel de klas. Ik ben Job. Hij praat veel en is de slimste van het stel. Net als ik, al zeg ik het zelf.”
Jij bent een van de hoofdrolspelers.
„Ja, samen met twee andere kinderen ben ik in een echte studio geweest. Dat was wel stoer. Echt heel tof. De studio was klein kamertje met vier stoelen en drie microfoons. Het behang was bobbelig, dat is beter voor het geluid. Soms zeiden we iets fout, dan moesten we het opnieuw doen. Maar vaak ging het gelukkig goed.”
Zit er ook een boodschap in het verhaal?
„Ik denk dat het vooral om de Heere gaat.”
Hannah Brandsma (11) uit Barendrecht hoopt dat iedereen gelooft
Jij werkte mee aan een spannend verhaal.
„Het is een heel grote belevenis. Als je meedoet, lijkt het net of je ín het verhaal bent.”
Je speelt Carlijn. Wie is zij?
„Een heel creatief meisje met veel ideeën. Net als ik is ze heel enthousiast. Ze wilde de Reformatie in de stad brengen.”
De Reformatie?
„Vijfhonderd jaar geleden heeft Luther een brief van 95 regels met een hamer op een deur geslagen. Toen zijn heel veel mensen gaan geloven in het protestantisme in plaats van de katholieke kerk.”
Doe jij ook aan Reformatie?
„In mijn buurt wonen maar weinig mensen die christelijk zijn. In Rotterdam zijn nóg minder mensen die in iets geloven. Of ze geloven in Allah. Dat vind ik jammer. Ik zou het liefste willen dat de mensen in de Heere Jezus geloven. In de stad ga ik niet zomaar hard roepen dat mensen christen moeten worden. Maar met de buren praat ik er wel over. Ze vroegen pas waar ik zondag altijd naartoe fiets. Toen zei ik: naar de kerk, want ik geloof in God.”
De CD kun je hier luisteren of bestellen.
Geplaatst op donderdag 26 oktober 2017 door tekst Arien van Ginkel, beeld Sjaak Verboom