Bekijk hier de spreekbeurt van George over treinen
George Doppenberg (11) uit Hoevelaken hield een spreekbeurt over treinen. In een mooie powerpoint-presentatie liet hij zijn klasgenoten genieten van de geschiedenis van de trein. Hieronder zie je zijn spreekbeurt!
1. De tijd van fabrieken en stoommachines
De eerste stoomlocomotieven werden in Engeland gebouwd.
Ze waren daar nodig om steenkolen van de mijnen naar de fabrieken te brengen.
George Stephenson bedacht dat een stoomlocomotief ook wagons met mensen kon trekken.
Vanaf 1830 werden in Engeland stoomlovomotieven ingezet.
De Nederlandse Koning Willem I hoort er ook van.
Hij wil ook treinen in Nederland.
Nederland laat een locomotief bouwen in Engeland: De Arend.
In 1839 reed de Arend voor het eerst tussen Amsterdam en Haarlem.
2. Hoe vonden de mensen het?
Veel mensen vonden de nieuwe trein een mooie uitvinding.
Heel wat andere mensen waren erg bang voor het stomende en piepende monster.
Ze noemden de stoomlocomotief de Vuurdraak.
Boeren waren bang dat hun schapen zwarte wol zouden krijgen of dat hun koeien zure melk zouden geven. Ook waren mensen bang dat je kon stikken van de rook of dat huizen in brand zouden vliegen door de vonken.
3. Trekschuit en Postkoets
Voordat de trein er was gingen mensen met de trekschuit.
Dat was een boot met een paard ervoor en op de boot zat iedereen in een soort kamer bij elkaar.
De trekschuit ging ongeveer 5 km. per uur. Sneller ging de Postkoets.
Die was wel duurder, maar ging 25 km. per uur.
Veel schippers en koetsiers waren bang dat ze hun werk kwijt raakten door de snelle trein.
De Arend reed 35 km. per uur.
4. Het Spoor
Omdat er geen ongelukken waren gebeurd met de Arend, kwamen er meer stoomlocomotieven: De Hoop, de Snelheid en de Leeuw.
De Arend reed vier keer per dag heen en weer tussen Amsterdam en Haarlem.
Hij trok drie soorten wagons.
Hier kon je niet trechtop in staan, er was geen licht en geen verwarming.
Om ervoor te zorgen dat alles veilig was stonden er 21 baanwachters langs de spoorlijn.
5. Voordelen van de trein
De trein werd een groot succes. Mensen konden sneller reizen en fabrieken kregen hun spullen eerder.
6. Laatste stoomtrein op spoor Nederland
De 3737 een bekende stoomloc reed voor het laatst over het spoor in het stoomtijdperk. Dit gebeurde in 1950.
Deze zeer oude loc ( 113 jaar ) staat nu in het spoorwegmuseum.
Tot 2003 heeft deze loc dienst gedaan bij de VSM ( Veluwse Stoom Maatschappij ).
Geplaatst op woensdag 29 januari 2014 door Kitsredactie